Κοινωνικά Κριτική Διαχείριση Τάξης. Μια μελέτη περίπτωσης προς εμπειρική - ερμηνευτική αποσαφήνιση
Περίληψη
Με διατυπωμένη την προοπτική της Κοινωνικά Κριτικής Διαχείρισης Τάξης (ΚΚΔΤ) ως επέκταση της Πολιτισμικά Ανταποκρινόμενης Διαχείρισης Τάξης (Culturally Responsive Classroom Management ‒ CRCM), τέθηκε το ερευνητικό ερώτημα κατά πόσο επιβεβαιώνονται οι βασικές αρχές που έχουν διατυπωθεί. Με βάση αυτό, επιλέχθηκε σκόπιμα ένας εκπαιδευτικός της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη διαχείριση τάξης του οποίου υπήρχαν ενδείξεις ότι παρουσιάζει υψηλή κοινωνική ανταπόκριση. Καταγράφηκαν και αναλύθηκαν οι πεποιθήσεις, πρακτικές και προκλήσεις που αντιμετωπίζει, με σκοπό την εμπειρική-ερμηνευτική αποσαφήνιση του όρου της ΚΚΔΤ. Η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω ημι-δομημένης συνέντευξης. Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται μια γενίκευση των συμπερασμάτων που εξήχθησαν από τη συνέντευξη αυτή και μια εκ νέου κωδικοποίηση αρχών της ΚΚΔΤ.
Οι διαστάσεις της ΚΚΔΤ που επιβεβαιώνονται μέσα από τη συνέντευξη είναι: 1. Η επιρροή που δέχεται ο εκπαιδευτικός από το κοινωνικό συγκείμενο. 2. Η αξιοποίηση της κοινωνικής πείρας και καταγωγής των μαθητών. 3. Οι κοινότητες συλλογικής μάθησης, δράσης και διεκδίκησης. 4. Το ενδιαφέρον του εκπαιδευτικού προς τους μαθητές. 5. Η διαχείριση της αποκλίνουσας συμπεριφοράς. 6. Οι μαθητές που εργάζονται ή/και βιώνουν κοινωνικές ανισότητες. 7. Η ανάπτυξη πολιτικών συζητήσεων στην τάξη. 8. Η ΚΚΔΤ ως πολυ-διαχείριση τάξης. 9. Οι ‒μέσω του προσαρμοσμένου λόγου‒- γέφυρες επικοινωνίας. 10. Ο εκπαιδευτικός ως αναμορφωτής διανοούμενος. 11. Η ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών μέσω της ΚΚΔΤ. 12. Η υποστήριξη των εκπαιδευτικών.
Στη διάθεσή μας βρίσκεται μικρός όγκος ερευνών σχετικών με τη CRCM. Εκ των πραγμάτων, η παρούσα εργασία, παρά τον πλούσιο όγκο δεδομένων που είχε στη διάθεσή της, δεν μπορεί παρά να αποτελεί μόνο μια κρούση σε σχέση με το ζήτημα της ΚΚΔΤ.
Πλήρες Κείμενο:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26247/kritekp.2.2258
Εισερχόμενη Αναφορά
- Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.