Ηλεκτρονική Έκδοση Περιοδικών του ΕΚΠΑ

Διερευνώντας τον «λόγο» της εντατικοποίησης του περιεχομένου στην προσχολική εκπαίδευση: Ένα πλαίσιο ανάλυσης

Αλέξανδρος Μόκιας, Αναστάσιος Σιάτρας, Αικατερίνη Μιχαλοπούλου

Περίληψη


Η εργασία αναφέρεται στη σχεδίαση και ανάπτυξη ενός μεθοδολογικού πλαισίου για τη διερεύνηση του «λόγου» εντατικοποίησης του περιεχομένου στην προσχολική εκπαίδευση. Πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στα προγράμματα σπουδών αναδεικνύουν την ανάπτυξη ενός απαιτητικού περιεχομένου που διαμορφώνει ανταγωνιστικές μαθησιακές ταυτότητες στα μικρά παιδιά. Αντλώντας από κριτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις, στην εργασία παρουσιάζεται η ανάπτυξη μεθοδολογικού πλαισίου για την αλληλεπίδραση του αφηρημένου ακαδημαϊκού «λόγου» και του «λόγου» των καθημερινών πρακτικών εμπειριών, με στόχο τη διερεύνηση σχέσεων και λειτουργιών της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε τρεις (3) άξονες ανάλυσης (περιεχόμενο, πρακτικές διδασκαλίας και αξιολόγηση). Ο άξονας 1 εστιάζει στην αλληλεπίδραση μεταξύ του ακαδημαϊκού «λόγου» που προωθεί αφηρημένες και εξειδικευμένες έννοιες και του «λόγου» των καθημερινών πρακτικών εμπειριών που ενισχύει την ολιστική εννοιολογική προσέγγιση της γνώσης. Ο άξονας 2 αναφέρεται στην αλληλεπίδραση του «λόγου» που θεμελιώνει αποπλαισιωμένες εκπαιδευτικές εφαρμογές και του «λόγου» που ενισχύει πρακτικές διδασκαλίας για την ενεργή εμπλοκή των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ο άξονας 3 εστιάζει στη διερεύνηση του «λόγου» που συμβάλλει στην ανάπτυξη τυποποιημένων αξιολογικών προσεγγίσεων και του «λόγου» που ενισχύει την ανάπτυξη βιωματικών δράσεων για την υποστήριξη της κοινωνικο-πολιτισμικής ταυτότητας των παιδιών. Συμπερασματικά, στην εργασία υποστηρίζεται η ανάγκη μετατόπισης της εστίασης από τον «λόγο» της εντατικοποίησης του περιεχομένου στο νηπιαγωγείο προς μια ενταξιακή προσχολική παιδαγωγική για την ολόπλευρη ανάπτυξη των μικρών παιδιών.


Πλήρες Κείμενο:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26247/kritekp.4.2364

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.